Klima og ressourcer SKRIV UD

Guide: Sådan fremhæver du din virksomheds klimatiltag – og undgår greenwashing

af: Cecilie Holm Arentoft, 16-10-2020
Fotokredit: Unslash

Dit firmas ry og den grønne omstilling ødelægges, når du markedsfører CO2-reduktioner, som ikke er forbundet til dit hovedprodukt og din værdikæde. Derfor har en gruppe af de største virksomheder i Norge nu udarbejdet 10 gode råd til, hvordan din virksomhed reklamerer bedst for klimatiltag, der holder stik.

Firmaer, som er gode for vores samfund, ændrer og optimerer deres kurs med betydelig effekt for vores natur.

Firmaer, der bedriver greenwashing, markedsfører små, ubetydelige ændringer som værende store og vigtige.

Det er det klare budskab fra WWF, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i Norge og Skift - et erhvervsfællesskab af virksomheder i Norge, der mener, at den grønne omstilling går alt for langsomt.  

Greenwashing er ifølge WWF og Skift et stort problem, fordi denne type markedsføring er med til at forsinke de reelle, stærkt nødvendige tiltag for CO2-reduktioner.

Derfor har de udarbejdet 10 råd imod greenwashing, som potentielt kan blive til ny definition på god klimaadfærd i erhvervslivet.

De anerkender, at barren for, hvornår en virksomhed reelt set er grøn, og ikke bedriver greenwashing, er svær at fastsætte præcist, og derfor skal de 10 råd mere ses som en vejledning for virksomhederne end endegyldige sandheder.  

Rådene er også gode at kende til som forbruger, da det gør det nemmere at gå kritisk til værks i et marked, hvor efterhånden alt lige fra biler til kaffekrus er blevet ”grønne og klimavenlige”.

De ti råd, som også kan læses på norsk, kommer her:

  1. Drop det, hvis det ikke holder vand

Det første råd er en øvelse i at skelne mellem de store, vigtige CO2-reduktioner og de små. De store reduktioner er tæt knyttet til jeres hovedproduktion. Derfor: Hvis din virksomhed har gjort en lille klimaindsats, men stadig skaber det samme produkt ved hjælp af de samme processer uden nogen grønne forbedringer, så skal I droppe at sende et budskab til verden om, at I nu er frontløber i den grønne omstilling. Enten bør I holde tilbage med den type reklame eller også bør I sætte gang i en grundlæggende ændring af virksomhedens klimabelastning gennem jeres hovedproduktion og værdikæde.  

  1. Ton ned for de farverige verdensmål

FN’s 17 verdensmål er beundringsværdige med store ambitioner for miljø og klima, og så er de farverige plakater og SDG-pins flotte. Men selvom SDG-slogans sælger godt, så er det en dårlig idé at lade en SDG-knaphulspynt pryde flippen på din jakke, hvis du ikke fortager nogen gennemgribende ændringer for at opnå CO2-reduktioner. Lad SDG-pynten blive hjemme i skuffen. Det klinger hult, hvis du sælger dig på SDG-målsætninger uden at gøre større tiltag selv.

  1. Hav styr på livscyklusvurderingen

Grøn, genanvendelig, bionedbrydelig og bæredygtig er ord vi har vænnet os til at bruge i flæng. Men du skal træde varsomt, hvis du gerne vil bruge dem til jeres marketing. Få først styr på om jeres produktion nu rent faktisk er grøn eller ej, og hvor I udleder mest i jeres værdikæde. Få lavet en uvildig livscyklusvurdering (LCA), som viser jeres produkts miljøpåvirkning fra vugge til grav, før I begynder at tage ordene i brug.

  1. Skjul ikke dine CO2-udledninger for omverden

Være tydelig, hvis dit firma begår klimaoverskridelser. ”Der er ikke fejet noget under gulvtæppet”-tricket duer nemlig heller ikke i klimakampen. Hvis dit firmas udledninger er alt for store eller svære at reducere, så vær tydelig omkring det i stedet for at prøve på at skjule det. Tal hellere åbent om, at du godt ved, at dit foretagende er en del af problemet. Vis tydeligt, hvordan du forsøger at blive bedre. Dine kunder vil sætte pris på den åbne og ærlige kommunikation og vil være støttende omkring, at I prøver på at reducere jeres udledninger.

  1. Sørg for at pr-budgettet ikke skrider

Hold igen med at bruge en stor del af dit kommunikationsbudget på at fortælle verden om de små reduktioner, som reelt ikke ændrer på størstedelen af dit miljø- og klimaaftryk. Selvfølgelig er de små reduktioner også gode, men ikke rigtigt set i lyset af, at størstedelen af dit negative aftryk stadig eksisterer. Afvej derfor budgettet til reklamer i forhold til, hvor stor en reduktion du reelt set har formået.

  1. Stop med at klimakompensere

Det kan umiddelbart lyde forkert, men: Stop med at klimakompensere. For nej, du kan ikke gøre din sorte produktion grøn ved at købe klimakvoter. Klimakompensation er desværre et sprængfarligt minefelt at navigere rundt i, hvor mange firmaer er blevet snydt og bedraget for store summer penge, som det også kan læses i Politikens serie Klimabedraget. 

Der er ingen vej udenom. Firmaer, som tager klimaet seriøst, bør arbejde hårdt i første omgang for selv at reducere egne udtryk. Klimakompensation har ingen gang på jord, og er kun med til at give os et falskt indtryk af, at et firma er grønt, når det egentlig er sort.

  1. brug kun de etablerede mærkeordninger

Når du skal vælge, hvordan du visuelt vil fortælle forbrugeren, at dit produkt er grønt, så hold dig kun til de etablerede mærkningsordninger som EU’s energimærke, EU’s blomstermærke, Ecolabel og det velkendte Svanemærket. Undgå så vidt muligt at hoppe ombord på ikke-certificerede mærker, da de forvirrer mere end de gavner om de reelle tiltag. Med for mange mærker på hylden i supermarkedet, ved forbrugeren ikke hvad man kan stole på, og mærkaterne mister deres bevisevne om høj kvalitet og skånsom produktion.

  1. Vid at alle menneskelige aktiviteter har en påvirkning

Undgå udtryk som ”godt for klimaet”, ”redder naturen” og ”bedre for miljøet” i din branding. Næsten al produktion, lige meget hvor skånsom den end er, har i sidste ende negative påvirkninger for miljøet.

Hvis du ikke kan bevise med konkrete tal og resultater, at din ydelse er til direkte gavn for naturen, desto mere vi forbruger af dit produkt, så drop disse vendinger.

  1. Pas på med at bruge SDG’erne i flæng

Hvis din hovedproduktion er kul som sort, men at du til gengæld kun giver økologiske, grønne julegaver til dine medarbejdere og har vegetardage i kantinen, så er du måske fristet til at markedsføre dit firma med verdensmål nummer 13, nemlig klimamålet. Men selvom det er fristende, så bør I undgå det. Vælg kun verdensmål, der relaterer sig direkte til dit firmas hovedformål og kerneprodukt, ellers udvasker du verdensmålenes positive effekt.

  1. Velgørenhed og sponsorater er ikke nok

Det er klart, at det er godt, hvis dit firma donerer og sponsorerer en masse gode formål for samfundet og naturen. Problemet er bare, at det let kan gå ind og overskygge de grundlæggende ændringer, din egen virksomhed bør gøre hurtigst muligt for at sænke egne reduktioner. Det er mere kompliceret og uoverskueligt selv at sikre et bedre klima og miljø gennem sin egen kernedrift og værdikæde, end at give tilskud til andre. Men gevinsten ved det hårde arbejde er langt større.

 

Del:
Tilbage til liste

Følg Energiforum Danmark på de sociale medier

Facebooklink LinkedInlink YouTube


Annonce:
Uddannelser og kurser
 

Se komplet oversigt over kurser og uddannelser

Få nyheder på e-mail og sms!
Jeg giver hermed samtykke til, at Energiforum Danmark behandler mine personoplysninger.
Læs om samtykke.

Bliv medlem!

Vil du også være medlem af Danmarks stærkeste energifaglige netværk? Se vores forskellige medlemstyper her, og meld dig ind med det samme.