Batterianlæg kan spare udgifter ved valg af rigtig tilslutningsmodel
Større batterianlæg kan blive tilsluttet det kollektive elnet under forskellige typer økonomiske vilkår. Nogle vilkår er klart billigere end andre. Aftaler om ’begrænset netadgang’ til 10-50/60 kV-nettet og geografisk placering kan bestemt være værd at overveje for anlæg i MW-størrelse, lyder budskabet fra Green Power Denmark, der udarbejder tarifmodeller på vegne af de lokale elnetselskaber.
Et eksempel: Green Power Denmark har beregnet, at batterianlæg på 5 MW over 15 år – hvis de er placeret i netområder med stor elproduktion (rød geozone) – kan spare op mod 43 procent af betalingen til det lokale netselskab ved at vælge begrænset netadgang enten ved levering af energi til elnettet eller træk på elnettet.
Besparelsen svarer ifølge beregningerne i runde tal til 4-6 millioner kroner.
– Hvis anlægsejeren kan leve med, at batterierne kan blive nedreguleret, hvis elnetselskabet oplever flaskehalse, så er det oplagt at vælge en løsning med begrænset netadgang, lyder det fra konsulent Tobias Haapanen på et uhyre velbesøgt webinar om ’Tarifering af batterianlæg tilsluttet elnettet’.
Guldfeber i Østdanmark
Et levende og spørgelystent publikum benytter under webinaret Teams-chatten til at få mere viden om de nuværende og kommende økonomiske vilkår. Baggrunden for den store interesse er, at større batterianlæg i en periode har haft en positiv businesscase især i det østlige Danmark, hvor Energinet har haft behov for at købe systemydelser.
Konsekvensen af de fristende indtjeningsmuligheder er, at elnetselskaberne oplever en markant stigning i henvendelser fra virksomheder, der overvejer at etablere batterianlæg enten alene eller i forbindelse med VE-parker eller på virksomheder.
Adgangsbillet og løbende tarif
For at benytte det kollektive elnet skal vordende batteriejere have afklaret de økonomiske vilkår i forhold til Energinet (det overliggende transmissionsnet) og de lokale elnetselskaber. Med i de økonomiske kalkuler bør man også tage indkøb af elektricitet til opladning af batterierne og afgifter/moms til staten, ligesom man bør sætte sig ind i de tekniske vilkår.
Det aktuelle webinar handler primært om de lokale elnetselskabers todelte betalingsmodel, der bygger på kravene i europæisk og dansk lovgivning og er godkendt af Forsyningstilsynet:
- Elnetselskaberne opkræver én gang et tilslutningsbidrag, der er adgangsbilletten til at benytte de lokale elnet. Betalingen går bl.a. til at forstærke nettet med kabler og transformerstationer i det omfang, det er nødvendigt for at indpasse det nye anlæg.
- Den anden del af betalingen opkræves som en løbende tarif, der dækker drift af elnettet – herunder også nettab.
Premium eller billigere udgave?
Konsulent Jonas Christensen fra Green Power Denmark peger på, at det godt kan betale sig at sætte sig grundigt ind i de – indrømmet – komplicerede tarifvilkår, for der kan være penge at spare, hvis man har øjnene åbne.
Et eksempel: Hvis en ejer af en VE-park ønsker at supplere med et batterianlæg, så har vedkommende allerede en ret til at føde elektricitet ind på elnettet. Det lokale elnetselskab vil kun opkræve et nyt tilslutningsbidrag for produktion, hvis det samlede anlæg skal have ret til at indføde mere end allerede aftalt. Derimod skal der betales for at hente elektricitet fra elnettet:
– Der skal selvfølgelig betales tilslutningsbidrag for at trække på elektricitet fra elnettet, hvis anlægsejeren ønsker at have den mulighed, siger Jonas Christensen – og gentager pointen om, at det er værd at overveje, om der skal vælges en premium-løsning, eller om man som batterianlægsejer kan se en interesse i at vælge begrænset netadgang den ene, den anden eller begge veje.
Dialog om fremtidige vilkår
I øjeblikket er det især indtægter fra Energinets markeder for systemydelser, der driver interessen for batterianlæg. Der kan opstå nye muligheder, når de lokale elnetselskaber får flere erfaringer med hvilke værditilbud, der kan være interessante for kunder med batterier.
De eksisterende vilkår gælder indtil videre, men Green Power Denmark har anmeldt modeller bl.a. om geografisk differentiering af forbrugstilslutningsbidrag til Forsyningstilsynet.
Når det bliver en realitet, vil det vil styrke incitamentet til, at batterianlægs-kunder vælger at købe en forbindelse, så de også kan trække på nettet i områder, hvor der allerede er meget VE-produktion. Det kan for eksempel have stor betydning, hvis kunden driver en vindenergi- eller solcellepark.
– Batterier er en spændende teknologi og kan understøtte den grønne omstilling. Vi arbejder fortsat for at blive klogere på, hvordan vi får batterier til at spille endnu bedre sammen med elnettet, siger afdelingschef Nicolaj Mølgaard Jakobsen fra Green Power Denmark.
Relaterede nyheder