En rundspørge i 20 ud af tre kommuner viser, at siden indførelsen af afgifter på elbiler er kommunerns indkøb af elbiler faldet fra 322 elbiler i 2015 til kun 36 elbiler i 2016 (til dato).
Undersøgelsen der citeres på EnergySupply.dk er foretaget af E.On. E.Ons administrerende direktør Tore Harritshøj påpeger, at vi skal helt tilbage til 2011 for at finde lavere salgstal hos kommunerne, og han udtaler i følge Energy Supply desuden:
"Hvis vi skal nå Danmarks mål om at være fossilfrie i 2050, så skal den sidste benzin- eller dieselbil køre over forhandlerens kantsten allerede i 2035. Vi har altså 19 år til fuldstændigt at omstille vores transportsektor. Vi kan ikke blive ved at skubbe denne gigantiske udfordring foran os og slet ikke i en situation, hvor elbilsalget er gået i stå"
Tore Harritsø bakkes, i følge Energy Supply.dk, op af Niels Buus Kristensen trafikforsker og medlem af Klimarådet, som foreslår at elbiler tildeles et batterifradrag i registreringsafgifteng og at minimumsafgiften på kr. 20.000 helt sløjfes.
- Det er uhensigtsmæssigt, at batteriets pris pålægges registreringsafgift, da merprisen for batteriet ikke afspejler en øget forbrugsværdi ved elbilen i forhold til en tilsvarende benzin- eller dieselbil i samme klasse, forklarer Niels Buus Kristensen.
Læs evt. mere her.