Brugen af HoloLens-briller har reduceret antallet af Novozymes’ vagtudkald med hele 40 procent, forbedret responstiderne med 20 procent og reduceret miljøbelastningen med 44 kilo CO2, og der er potentiale til meget mere.
Når en virksomheds ventilationssystem står af, kræver det ofte tilkaldelse af en specialist for at få det repareret. Hver gang koster det danske virksomheder mange tusinde kroner med udgifter til ekstern hjælp og egen tabt arbejdsfortjeneste, mens systemet er ude af drift. For ikke at tale om ekstern kørsel, der udleder CO2. Det er en udfordring, som især virksomheder med flere lokationer og anlæg kan nikke genkendende til.
En af dem er Novozymes. Siden oktober 2020 har de samarbejdet med facility management-leverandøren Coor om at innovere en digital løsning på problemet. Her har Coors serviceteknikere på Novozymes’ faciliteter i Bagsværd, Lyngby og Kalundborg testet såkaldte HoloLens-briller med mixed reality. Det er en avanceret teknologi, der lægger et digitalt ’ekstra lag’ af information på reparationsopgaver, som en servicetekniker normalt ikke kan udføre alene.
Tallene taler for sig selv, men potentialet er endnu større. For som med al anden innovation handler det også om at gøre erfaringer og udvide:
”Med Coors hjælp, og ved selv at teste HoloLens-brillerne, har vi fået øjnene op for mixed realitys potentiale – ikke bare her og nu, men også på lang sigt. Det er en meget alsidig teknologi, der kan bruges til stort set alle slags opgaver, og der er ingen tvivl om, at dette er en revolution indenfor facility management,” siger René Jacobsen, der er Head of Facility Services EMA hos Novozymes i en pressemeddelelse.
Han påpeger, at næste skridt er at udvide HoloLens-brugen til opgaver på bl.a. køle- og ventilationsanlæg, vagtservice om aftenen og Novozymes Lab med laboratorieudstyr, der kræver hyppig service.
Kilde: Pressemeddelelse fra Coor Service Management