Kan man pakke en motorvej ind i solceller, reducere støjen - og til sidst lade energien fra solcellerne finansiere hele projektet?
Ideen er opstået i Høje Taastrup Kommune, hvor borgmester Michael Ziegler har overalt byrådet til at afsætte 650.000 kroner til en forundersøgelse af ideen. Indpakning af motorvejen skulle i givet fald foregå på en strækning igennem Fløng og Hedehusene.
KI Rådgivende ingeniører Aps har fået opgaven med at undersøge mulighederne for at lukke motorvejen inde med det formål at reducere støjen og skabe mulighed for opsætning af solceller. Høje Taastrups borgmester håber på, at kommunen kan blive foregangskommune.
Dobbelte solpaneler
Og det er slet ikke urealistisk ifølge forsker i solenergi adjunkt Marta Victoria fra Institut for Mekanik og Produktion, Aarhus Universitet. Hun leder universitetets ingeniørmæssige indsats i et solcelle-projekt, hvor der opsættes solceller på danske marker for at skabe læ og bedre gro-forhold for afgrøder. Solpanelerne opsættes lodret og med panel på begge sider i markerne. Læhegn i to til fire meters højde er blevet til energiproducenter.
Forskeren peger samtidig på, at prisen på solceller nu er faldet så meget, at det er realistisk at regne på et projekt, der også hænger sammen økonomisk. Også selvom panelerne ikke kan sættes optimalt efter solen som i normale solcelle-projekter.
Fra passiv til aktiv
Flemming Kristensen er formand for Dansk Solcelleforening og ser også perspektiver i ideen fra Høje Taastrup.
Dansk Solcelleforening er brancheforening for virksomheder, som professionelt beskæftiger sig med solcelleanlæg. Etableringsfasen med støjmure af måske 4-5 meter høje solpaneler er ikke kompliceret fiølge formanden.
Regn rengør
Modsat gængse solcelleanlæg så kan solcellerne langs en motorvej kun opsættes og følge vejens retning – uden hensyn til verdenshjørner. Men med såkaldte bifacielle egenskaber kan de lodrette solpaneler med celler på begge sider eksempelvis stå øst-vest og dermed producere energi fra solen i morgen- og formiddagstimerne samt de sene eftermiddagstimer fra sommerens aftensol.
Helt praktisk peger Marta Victoria på, at solpanelerne kunne opsættes langs vejen i minimum en meters højde for at undgå for meget støv og snavs – samt stenslag fra trafikken. De vertikale solpaneler bliver så holdt rene af regelmæssige regnvejr i Danmark.
Mange hvis’er
På borgmesterkontoret i Høje Taastrup krydses der fingre.
- Der er mange hvis'er, men hvis det kan lade sig gøre, så kan det betyde utroligt meget. For hvis det hænger økonomisk sammen, reducerer støjen og endda kan finansieres af solcellerne, så har vi fat i noget, der også kan gøres andre steder, siger han til TV 2 Lorry.
Faktaboks:
Solar Highways i Holland
Ved motorvej A50 i Uden i Holland har der i to år kørt et forsøgsprojekt med dobbelte solpaneler i perioden fra 2018 til 2020.
Resultaterne på både reduktion af støj og produktion af energi er så gode, at der netop er startet et udbud på at lave støjdæmpning med solpaneler langs andre strækninger på A50 i et offentligt udbud.
Læs hele rapporten her:
Project phase Solar Highways concluded | Solar Highways