Godt nyt for skoleeleverne: 22 kommuner har nu lagt planer for indeklimaet på skolerne
Tung luft, dårligt lys og rungende støj i lokalet er et vilkår for mange danske skoleelever.
I over halvdelen af landets klasselokaler er der for meget CO2, og undersøgelser viser, at indeklimaet ikke er forbedret siden 2009.
Men i 22 danske kommuner ligger der nu en strategisk plan, som skal vise vejen til et bedre indeklima for elever og medarbejdere på de lokale skoler.
De strategiske indeklimaplaner er udviklet med støtte fra Realdania, som siden 2016 har investeret 48 mio. kr. i kampagnen ’Skolernes Indeklima’.
”I vores arbejde har vi forsøgt at udvide værktøjskassen for kommunerne med al den nyeste viden og med de mange indeklimaløsninger, der findes i dag. Men før kommunerne griber til løsninger, skal de først have et overblik og en plan. Ellers risikerer de, at løsningerne bliver lappeløsninger – og dyrere end nødvendigt. Derfor er det positivt, at 22 kommuner nu arbejder strategisk med indeklimaet til gavn for både elever og medarbejdere på skolerne,” siger Anne Gade Iversen, projektchef i den filantropiske forening Realdania.
De 22 kommuner er spredt over hele landet og tæller bl.a. Dragør, Middelfart, Aalborg og Ringkøbing-Skjern.
I sidstnævnte kommune gennemførte man som en del af samarbejdet med Realdania en indeklima-screening af samtlige skoler i kommunen.
”Vi brugte screeningen som grundlag for at udarbejde en egentlig strategi, som blev politisk godkendt. Der fulgte også penge med i form af en fast årlig pulje. Penge, som i dag giver os mulighed for at prioritere de hårdest ramte skoler, der har brug for hjælp til indeklimaforbedringer først - der hvor midlerne giver mest værdi", siger bygningsrådgiver ved Ringkøbing-Skjern Kommune, Thea Bech Petersen. Hun fortsætter:
"Før samarbejdet med Realdania stod vi som mange andre kommuner i en situation, hvor vores indeklimaindsatser mest bestod i at halse efter påbud fra Arbejdstilsynet. Det er ikke en særlig god måde at arbejde på. Det er både dyrt og kaotisk. Med den strategiske indeklimaplan kan vi nu arbejde langt mere på forkant,” siger hun.
Indeklima er mange ting
Indeklima handler ikke kun om, at det er rart med frisk luft i lokalet. Lys påvirker vores humør, præstationer, indlæring og generelle sundhed.
Et støjniveau, hvor eleverne ikke kan høre hvad læreren siger, er skadeligt for koncentration.
Varme eller kolde klasselokaler påvirker også negativt. Og det har alt sammen betydning for vores børns evne til at lære, huske og koncentrere sig. Og for lærere og det pædagogiske personale.
Derfor ser de strategiske indeklimaplaner, som de 22 kommuner har udarbejdet, også forskellige ud.
For indeklima er mange ting, og skoler og kommuner er forskellige. I nogle kommuner har man udviklet værktøjer, der kan screene hvert klasselokale og udpege både udfordringer og løsninger på dårligt indeklima.
Andre steder – som i Glostrup Kommune – bliver der kigget på en ny og bedre brug af lokalerne.
I Aalborg kigger på man på ændret adfærd for lærere og elever, mens man længere mod nord – i Frederikshavn Kommune – har udarbejdet en håndbog, hvor energiledelse og indeklimaledelse kobles tæt sammen.
Derudover er håndbogen koblet til et årshjul, så der er en klart defineret ansvarsfordeling mellem ledelsen, administration, driften samt bygningsbrugerne.
Fakta om Skolernes Indeklima
Realdanias kampagne ’Skolernes Indeklima’ er målrettet kommuner, fagprofessionelle, vidensinstitutioner, skoler og pædagogisk personale.
I perioden 2016 til 2024 er der afsat i alt 48 mio. kr til arbejdet med at forbedre skolernes indeklima.
Ud over de 22 kommuner, der har fået støtte til at udarbejde strategiske indeklimaplaner, har Realdania sideløbende støttet udviklingen af ny viden på området og nye værktøjer, som kommunerne kan bruge i arbejdet med at løfte indeklimaet på de lokale skoler.
Relaterede artikler