Alm. Brand Group og Bygma i nyt strategisk samarbejde
TEMA: PARTNERSKABER OG SAMARBEJDER PÅ TVÆRS
Siden 1. november har Alm. Brand Group henvist alle håndværkere i deres håndværkernetværk til Bygma, når berørte kunder skal have udbedret skader på deres boliger og bygninger.
Hos Alm. Brand Group, der omfatter Codan, Alm. Brand, Privatsikring og Erhvervssikring, hjælper man hvert år typisk mere end 60.000 privat- og erhvervskunder, når der har været skader på bolig eller bygning. Forsikringskoncernen har derfor aftaler med et netværk af håndværkere, der står klar til at rykke ud og hjælpe kunderne, når skader skal udbedres.
I dag indkøber håndværkerne selv byggematerialerne, men med en ny leverandøraftale vil forsikringskoncernen fremover kræve, at håndværkernetværket anvender Bygma til indkøb af materialer. Det sikrer både bedre priser på udbedring af byggeskader og en mere bæredygtig tilgang til materialebrug.
”Vi er meget tilfredse med aftalen med Bygma. Det er en central del af Alm. Brand Groups strategi at tage ansvar for mere end os selv og konstant arbejde for en mere bæredygtig fremtid. Ultimativt ved at forebygge skader før de overhovedet opstår, men samtidig sikre den mest bæredygtige udbedring af skaderne, når de opstår,” siger Lis Katz Krefeld, skadedirektør i Alm. Brand Group.
Bygma er den største danskejede leverandør af byggematerialer og er med 62 byggecentre i Danmark bredt til stede landet over. Bæredygtighed er desuden et vigtigt strategisk område for Bygma, hvilket havde stor betydning for Alm. Brand Groups valg af leverandør, lyder det fra Lis Katz Krefeld:
”Vores kunder efterspørger i stadig stigende grad mere bæredygtige løsninger, og her har Bygma en stærk profil, som vores kunder kommer til at nyde godt af. Samtidig er kravene til indrapportering på ESG skærpet, hvilket Bygma virkelig har forstået, så det bliver markant nemmere for os at rapportere på den del.”
Nu bliver det nemmere at træffe det bæredygtige valg
Hos Bygma oplever man, at der blandt de almindelige forbrugere og håndværkere er usikkerhed om, hvilke produkter der er mindre miljøbelastende. Derfor har byggekæden dedikerede bæredygtighedsambassadører til stede i hver eneste filial, der kan rådgive kunderne, inden byggeriet sættes i gang.
Derudover har Bygma udviklet mærkatet ”Det grønne valg”, der let giver et overblik over, hvilke produkter der er indeklima- eller miljøcertificeret og kan indgå i et certificeret byggeri. Det gør det nemt for kunderne at træffe et mere bevidst materialevalg.
”Vi ser et rigtig godt match med Alm. Brand Group, som er en af de største forsikringskoncerner i Danmark med 700.000 private- og erhvervskunder. Vi deler samtidig en fælles ambition om at inspirere til fremtidens byggeri og skubbe til den grønne omstilling,” siger Klaus Hadsbjerg, adm. direktør hos Bygma A/S.
Han fortsætter: ”Vi har derfor rigtig store forventninger til det nye samarbejde, som vil komme begge parter og kunderne til gode.”
Med den nye aftale bliver det også muligt at få historisk dataindsigt i materialeanvendelse med dertilhørende ESG-data for leverancerne til skadeudbedring samt mulighed for interne forecast af materialeanvendelse ved forventet vejrlig mm.
Aftalen træder i kraft 1. november 2024 og vil være fuldt udrullet til alle håndværkere inden udgangen af 2024. På sigt er ambitionen desuden at udvikle samarbejdet yderligere, så man sammen kan skabe endnu mere værdi for deres fælles kunder.
Andre temaatikler i serien:
Leder: Vi bliver nødt til at gøre det bedre...
Ambitiøst byggeinitiativ kræver fagligt stærke samarbejder
Tværfagligt samarbejde og tidlig inddragelse gjorde innovativt træbyggeri til en succes
Samarbejde viser den grønne vej frem for bæredygtigt kontorbyggeri
Strategiske partnerskaber viser vejen til en mere bæredygtig byggebranche
Relaterede artikler