Nærvarme Danmark har blandt andet leveret varmepumper på abonnement til Gartnerhaven Andelsboligforenings otte boliger. Foto: Nærvarme Danmark. 

Abonnement på varmepumper sætter skub i den grønne omstilling

af: Andreas Ebbesen Jensen, journalist hos Energiforum Danmark

300.000 danske husstande ligger uden for fjernvarmenettet og har brug for alternative løsninger for at konvertere fra naturgas eller oliefyr til grøn energi. Hos Nærvarme Danmark har de stor succes med en ordning, der tilbyder kunderne varmepumper på abonnement.


Mange danskere husker sikkert 2022 for de ekstremt svingene gaspriser.

Den usikkerhed og de ekstra bekymringer, som prissvingningerne medførte, fik Andelsboligforeningen Gartnerhaven i Hesselager til at undersøge markedet for varmepumper.

I april i år fik Andelsboligforeningen Gartnerhavens otte boliger i Hesselager installeret varmepumper under en abonnementsordning faciliteret af Nærvarme Danmark.

Installationen af varmepumperne forløb glat over nogle få dage og til meget begrænset gene for beboerne, fortæller forpersonen for Gartnerhaven Andelsboligforening, Hanne Sofie Hansen

“Ved færdiggørelsen var der ryddet fuldstændigt op efter håndværkerne. Nu ser vi med fortrøstning frem til den forestående fyringssæson og de kommende år. Det gælder såvel driftsmæssigt som økonomisk”, siger hun.

Alle skal have råd til den grønne omstilling

Nærvarme Danmark er et datterselskab til energikoncernen SEF, der blandt andet arbejder for, at flere borgere kan få råd til den grønne omstilling.

Derfor har Nærvarme Danmark valgt at tilbyde varmepumper på abonnement. Og det tilbud har kunderne kvitteret for i stor stil. På blot tre år er Nærvarme Danmark gået fra 50 til 2.300 kunder.

“Vi installerer, servicerer, reparerer og bortskaffer det gamle fyr. Når varmepumpen, varmtvandsbeholderen eller andet i installationen skal udskiftes, så sker det uden ekstra omkostninger for kunden”, udtaler Lars Blaaberg, der er direktør i Nærvarme Danmark.

En komplet luft til vand varmepumpe inklusiv montering koster hurtigt mellem 120.000 – 150.000 kroner. Det er rigtig mange penge for de fleste.

Samtidigt er det også ny teknologi for mange, og det kan virke som en uoverskuelig opgave at erstatte gasfyret, oliefyret eller pillefyret med en varmepumpe.

Abonnementet, som Nærvarme Danmark tilbyder, koster 7.500 kroner i opstart, hvilket inkluderer en komplet varmepumpeinstallation.

Herefter betaler kunden et abonnement, der typisk ligger på cirka 1.250 kroner om måneden.

Varmepumper kan være lidt af en øjebæ, hvilket kan afskrække nogle kunder. Derfor gør Nærvarme Danmark også en dyd ud af at få den grønne energikilde til at blende ind i omgivelserne.

”Vi tilbyder kunden at få folieret varmepumpen, så den fx ligner en hæk, en brændestabel, et blomsterbed eller noget helt fjerde, der passer ind i bygningen og omgivelserne,” fortæller marketingchef i Nærvarme Danmark, Per Wulff Petersen.

Sammen om store miljøgevinster

Ifølge Nærvarme Danmark sparer deres abonnementsløsning miljøet for omkring 39 mio. kg. CO2-e hvert år. Et tal, der bare vil stige i takt med, at flere kunder kommer til.

Udregningen baserer sig på kundernes varmeforbrug med den tidligere varmekilde, og hvad det giver i besparelse med den mere miljøvenlige varmepumpe.

Hvis man som kunde er nysgerrig på, hvad man konkret kan få af miljøgevinster, har Nærvarme Danmark lavet en CO2-beregner, baseret på Energistyrelsens tal for CO2-udledninger.

”Beregneren kan omregne miljøbesparelserne til fx antal flyrejser, vingummibamser, dåseøl og andre ting. CO2-besparelser kan være lidt abstrakte, så CO2-beregneren er blevet udviklet for at gøre det mere forståeligt for flere, hvor store miljøbesparelser vi egentlig taler om,siger Lars Blaaberg.

Lige så nemt det skal være for kunderne at vælge den grønne omstilling til, lige så nemt skal det være for dem at komme ud af deres abonnementsaftale igen, hvis de ikke er tilfreds med den.

”Vi går meget langt for at sikre glade kunder. Det oplever vores kunder heldigvis også. I sidste kundetilfredshedsmåling svarede 90 procent af vores kunder, at de ville ”Anbefale os til andre”, kun 1,5 procent svarede ”Nej” – de sidste svarede ”Ved ikke”,” fortæller Per Wulff Petersen.