Kim Vistisen er teknisk ansvarlig i AaK Bygninger ved Aalborg Kommune og arbejder med at give driftpersonalet et kompetenceløft gennem målrettede kurser. 

Dygtigere serviceledere giver bedre udbytte af smarte bygninger

af: Jan Kristensen, journalist

Både i det kommunale og i boligselskaberne er bygningerne ofte "smartere” end det personale, der står for driften. Boligselskaberne samler derfor ejendomsfunktionærer i servicecentre, der passer flere bygninger. Aalborg Kommune vælger en model, hvor der investeres i viden hos de tekniske serviceledere. Målet er at give driftspersonalet et samlet kompetenceløft.


Der er tidligere fiskere, rørlæggere og tømrere i den gruppe af ca. 60 tekniske serviceledere, som servicerer og passer Aalborg Kommunes mange bygninger. 

Den uddannelsesmæssige baggrund for at udnytte de avancerede muligheder og teknologier i driften af de kommunale bygninger er derfor vidt forskellig.

Og det koster i sidste ende besparelser på el, vand og varme.

“Vi kunne spare flere millioner kroner på hvert af disse tre områder, hvis vi fik fuld optimeret driften i samtlige bygninger. Det er virkelig store beløb. Derfor kommer efteruddannelsen af vores tekniske serviceledere nu ind i billedet”, siger energitekniker Kim Vistisen, teknisk ansvarlig i AaK Bygninger ved Aalborg Kommune.

Servicecenter løfter kompetencerne

Ejendomsfunktionærerne i en række af de almene boligselskaber har de samme udfordringer med meget blandede faglige kompetencer, som kommunernes servicechefer oplever.

“Ejendomsfunktionærerne tæller jo alt fra lærere og gartnere til deciderede vvs-uddannede. Det er ikke alle, der har kompetencerne til eksempelvis at indregulere en varmecentral for en ejendom. Her er det vores erfaring, at man kan hente fem til otte procent i besparelser, hvis anlægget er korrekt indreguleret og kører optimalt, så det kan godt betale sig at efteruddanne”, siger konsulent Mikkel Jungshoved fra BL, Danske Almene Boliger.

Flere boligforeninger har valgt at løfte kompetencer og viden hos deres funktionærer ved at samle flere i et servicecenter med tre grupper: Grøn til de udendørs arealer, hvid til rengøring og blå til drift. Det giver et kompetenceløft på alle områderne.

“Når et servicecenter driver 20 afdelinger, kan man have specialister til opgaverne og øge deres viden med relevante kurser. Modellen med én mand til én ejendom vælger flere og flere afdelinger fra. Men er man i den situation, så vil jeg anbefale afdelingen at hyre en specialist til en så krævende opgave, det er, at drive en varmecentral. De penge kommer hurtigt ind igen", siger Mikkel Jungshoved.

AMU-kursus sætter fokus på klimaplan

Sammen med AMU Nordjylland har Kim Vistisen udviklet et tre ugers kursus for servicelederne.

Det er så vidt muligt målrettet teknologi og systemer, som servicelederne arbejder med i hverdagen.

Dele af undervisningen er således også planlagt til at foregå ude i kommunens egne bygninger.

Alle kommunens bygninger overvåges og betjenes gennem Aalborg kommunes eget CTS-overvågningssystem ‘Smart City’ – som vil indgå i kurset.

“Der er i dag lidt forskellig motivation for at udnytte mulighederne for at optimere driften blandt servicelederne. Nogle er mere fokuserede end andre med hensyn til at optimere drift. Via det fælles AMU-kursus håber vi at få et fokus på vores Klimaplan DK2020, samt viden og interesse for at drifte bygninger mere effektivt”, siger Kim Vistisen.

Tre ugers kursus

AMU-kurset, der tilbydes til efteråret, varer tre uger og er delt op i moduler med varighed på to-tre dage ad gangen.

Deltagerne vil blive undervist en uge i CTS-systemer til drift, en uge i varmeanlæg og en uge i indeklima og ventilationsanlæg.

"Mange serviceledere vil gerne lære ved at have tingene i hånden. Det har vi prøvet at indrette kurserne efter for at få det bedste udbytte", siger Kim Vistisen.

Kurset har to overordnede mål:

  1. Uddanne i generel forståelse af styring og regulering af temperatur og klimaforhold i bygningen, gennem observation i brugerfladen ”Smart City”, på køretider, natsænkning og installationens generelle indstillinger, til øget energioptimering af den tekniske installation, samt forbedring af afkølingsforhold og af drift på varme og varmt vand.

  2. Give faglig sparring i Varme, ventilation, varmt- og koldt vand, for at skabe bred forståelse i nødvendighed af korrekt vedligeholdelse og indregulering, af tryk, flow og temperatur forhold på anlægget.